Friday, December 30, 2011

Lagd Pinnekrans, Granbarkrans & Juledekorert Inngangsparti

DIY - Branch Wreath, Pine Wreath,  & Holiday Decorated Entrance to the House



Håper dere ikke er lei av jula enda!

I hope you are not fed up with the Holidays already!


Den nylagde kransen for denne jula.
Lenger nede på sida kommer fremgangsmåten.
The newly made wreath for this Holiday Season. 
Further down on the page is how I made it.


Et furutre har blitt med hjem fra skogen. Dvs, jeg har hjulpet kommunen... Er jo tjukt av dem her:). 
Og Bjørkehjertet lagde jeg for nesten ett år siden.

A little pine tree has come home with me from the forrest. Helping the authorities. :).... Too many of them here...
And the Birch Branch Heart I made for almost a year ago.



Julerose. Tåler frost, hvis den blir tilvendt gradvis. Dette er en staude, og blomstrer vanligvis tidlig på våren/seinvinterstid, så denne kan plantes i hagen til våren, og kan da vare i åresvis.
Christmas Rose. Will stand frost if it is to be adjusted gradually. It is a perennial, usually blossoming in early spring/late Winter, so you can plant it in the garden i the spring and it will last you for years!



Og så har vi fått oss lys på huset. 27 meter! Tok meg bare 2 timer å montere, og hamre opp spiker!!! Seriekoblet fra Europris. Så trenger bare en stikkontakt. Helt genialt!
And we got Christmas lights on the house this year. 27 metres! Only took me 2 hours to put it up! It is connected alltogether and only needs one electric outlet. Genious!




Granbarkransen lagde jeg også nå.
Beskrivelse lenger nede på sida.
The Pine Branch Wreath I made. 
Description on how I made it further down on the page.


Fuglematen jeg og Ella lagde.
Kjempejulestemning for fuglene! Hihi.... Beskrivelse kommer seinere i nytt innlegg.
The birds food Ella and I made. 
Greath Holiday Spirit for the birds! Haha.... Description will come in a later piece.





Denne tåler også litt kalde temperaturer, men vet ikke hva den heter.
This one can also take cold temperatures a bit, but don't know its name.



Julelys....

Christmas lights....


Kransene mine
My Wreaths


Pinnekransen
The Stick/branch Wreath
 

Greinene mine var et par forskjellige typer nye skudd, på mellom 1,30 og 2 meter lange. Det var veldig passelig, siden jeg ønsket en krans i stor størrelse.
Før jeg brukte hver pinne myket jeg den opp bit for bit ved å bøye den forsiktig.
Se Annes video for mer info!
Den første greina laget jeg til en ring, og surret sammen med blomstertråd. Den neste stakk jeg under ringen innenifra og tvinnet den over og under i klokkeretning til den ikke rakk lenger, neste begynte jeg der jeg slapp, for å holde den forrige greina på plass uten ståltråd. Surrer i samme retning hele tiden. Når jeg har fått endel greiner på plass, kan jeg starte ei ny grein ved å stikke den inn i kransen, og etterhvert putter jeg de der jeg ser kransen er tynnere, for å jevne den ut. Brukte ståltråd 3-4 plasser tilsammen, på noen steder jeg så at det trengtes litt forsterkning, eller hvor jeg ikke fikk samlet utstikkere med greinene jeg samme inn. Men gjorde det mot slutten av arbeidet.


My branches was a couple of different types of new shoots, of between 1.30 and 2 meters long. It was a good lenght, since I wanted a wreath of a large size. 
Before useing each stick, I softened it up bit by bit, by bending it gently. 
See Anne's great video for more info on how to make wreaths!First I made a big ring with a long branch, the size I would like my wreath to be. I tied it together with floral wire. The next branch I put underneath the ring from the inside of the ring, and twisted it carefully around the first branch clockwise . The next branch I started where I left off, putting it underneath the "end" of the branch underneath the ring, to keep the previous branch in place without steel wires. Turning it in the same direction all the time. When I got a few branches in place, I can start a new branch by inserting it into the wreath itself, and eventually add the branches where I see the wreath is thinner, to smoothen it out. Used steel wire/flower wire only 3-4 times in total, in some places that I saw needed to be strengthened, or if I hadn't succeeded to collect the small branches by the twisting of other branches around it. But did it towards the end of the work, although I did continue putting some more branches afterwords to cover it up.

Underveis.
Og Butch må selvfølgelig få være med på bildet.
Han sitter stille å følger med mens jeg jobber på gulvet.

Work in progress. 
And Butch has to be in the picture.
He is wathcing me while I work on the floor.... 



Grunnkransen er ferdig, tom for greiner, rett og slett....
og nå skal den stæsjes opp for jul/vinter.
Så kan jeg variere den etter sesong/høytid.
(Skal ikke se bort ifra at jeg feiter den enda mer opp med flere greiner seinere, liker de feite....).

The basic wreath is ready, I ran out of branches....
and now it will be decorated for the Holidays/Winter Season. 
Then I can vary the decorations according to the Season/Holiday.



Stakk inn noen mosebelagte greiner.
Added som moss covered branches.




Og et par falske bærgreiner fra Plantasjen.
And a couple of branches of fake berries.


Og noen greiner med granbar.
Jeg har ikke brukt noe ståltråd på de tingene jeg har puttet på etter at grunnkransen var ferdig.
And a few branches of pine. 
No use of steel wire for the added things.


Sløyfebånd til oppheng, og til sløyfe fra Stoff og stil.
Hjertebjelle fra Panduro.
Ferdig! 
Blei jammenmei veldig fornøyd også....
Tok litt tid å lage denne her.

Added ribbon from Stoff og Stil.
Heart bell from  Panduro.
Finished! 
And I'm actually very pleased with the result, too!
Took a bit of time to make it.


Granbarkransen
The Pine Branch Wreath


Lagde en dobbel ring av tykk ståltråd (Biltema).
Made a double ring of thick steel wire.


 Begynte med å stikke den avkuttede delen av ei grein med granbar under ringen,
holdt den fast med venster hånda.
Så tvinnet jeg rundt greina med granbar med høyre hånd så mange ganger den rakk.
Stakk inn ei ny grein under ringen, der den siste greina endte, for å holde den første mest mulig på plass uten bruk av ståltråd,
og fortsatte å tvinne i samme retning som den forrige.
Fortsatte sånn til kransen var i ønsket tykkelse, eller til tom for granbar :). Hehehe...
Og surret til slutt veldig løst rundt hele gransen med blomstertråd for å samle de utstikkende greinene.

I started by putting the cut off part of a branch underneath the ring, 
holding that part with my left hand while twisting the rest of the branch with my right hand as many times as the branch allowed. 
Then I put a new branch underneath the ring from the inside, at the point where the last part of the former branch crosses underneath the ring, 
to keep that part in place without flower wire, and continued twisting in the same direction. 
I continued like this untill the wreath was in desired thickness, or out of branches :) Hihihi....
At the end I twisted loosely with flower wire to collect the parts of the branches that were sticking out too much.





Ei sløyfe i rød kraftig slags strie, fra Panduro. Ferdig!
Denne var kjemperask å lage på denne måten.

And a ribbon in rought red fabric from Panduro. Done!
Really quick to make in this way.



Hjerte formet Bjørkekrans lagde jeg for nesten et år siden her.
Heart shaped Birch Branch Wreath I made almost a year ago here.


Trenger du videoinstruksjon?

Er du nybegynner i kranslaging, anbefaler jeg en titt på denne linken til Anne, som også har videoinstruksjoner, og linker til massevis av ideer til forskjellige kranser.

Do you need videoinstructions?
If you are a beginner in making wreaths, I recommend the above link to Anne, that also has videoinstruktions, and lots of links to different wreaths.



Ha en Super Duper fredag, og lillenyttårsaften!
Vi skal feire Ellas 4-årsdag med familien, 
Rådyrlåret står på langsteiking i ovnen,
og deilig "Vintage Cake" etter oppskrift fra Passion4Baking ble lagd i går kveld.  
Rosa, selvfølgelig!
Gleder meg!

Have a Super Duper Friday and lillte New Year Eve!
We are going to Celebrate Ella's 4-year birthday with the family, thigh of Dear is already in the oven on looong cooking, 
Pink, of course!
  Can't wait!

-Ingvild-

4 comments:

Vibeke / Mammas Hus said...

Så fint du har pyntet ute! :)

Håper dere hadde en fin nyttårsfeiring og at 2012 blir et fint år!

Linn Gulbrandsøy said...

Desse var heilt nydelege!! Kva greiner har du brukt på dørkransen din??

Ingvild said...

Takk Linn! De mosedekkede er sånne som har falt ned på bakken fra furutrær. De er bare puttet litt innimellom til slutt, for de tåler ikke så mye. De andre er såkalte nyskudd, som er ganske lange og tynne og ikke egentlig har fått tid til å få greiner enda, litt krattaktig, vokste ganske tett.... Vet noe er bjørk, men litt vanskelig å vite uten blader på. Mulig at noe kan være selje eller noe, men er ikke sikker, og et par er nok villbringebær, for var noen tynne torner på tuppen, hehe, bruk handsker... Men viktig at de ikke blir funnet på bakken for da er de for tørre og knekker.

Linn Gulbrandsøy said...

Har laga ein del bjørkehjerter, kransa osv, men har alltid kun brukt bjørk. Og det eignar seg lite etter ei stund utan blad (tørre og sprø). Skal leite etter furu, villbrinebær og selje neste gong! Takk for tipset:)