Friday, September 30, 2011

Min Saftige Gulrot- og Rugbrød Oppskrift


Kan du tenke deg noe bedre enn nystekt grovbrød, rett fra ovnen?


Jeg har bodd mange år i forskjellige "utland", og det var vel mangelen på ordentlig godt og grovt brød som fikk meg til å begynne å bake det selv. 

Jeg slumper alltid... 
Og hvilke meltyper jeg bruker i brødene mine, kommer som regel an på hva som befinner seg i kjøkkenskapet; "Man tager hva man haver...."

Ei gang for mange år siden kjøpte jeg et kneipbrød med gulrot i på Kiwi. Jeg husker enda hvor saftig det var, og hvor lenge det holdt seg ferskt. 
(Ellers er jeg ikke spesielt glad i kneippbrød...)

Siden jeg ikke har klart å finne noen oppskrift på gulrotbrød, så har jeg laget min egen. Og har fått skrevet den ned!

Denne oppskrifta går akkurat ned i Kitchen Aid maskinen min, og er nok til 3 formbrød. Mine former er 2 l hver, men det hadde nok passet bedre med 1,5 liter, for å få litt mer høyde på brødene...


Dette trenger du:
450g fint hvetemel
450g fint rugmel
750g grovt sammalt rugmel
4 ts salt
1 pk tørrgjær (eller litt mindre)
2 dl solsikkefrø (kan reguleres etter eget ønske eller sløyfes, evt. byttes med andre frø som linfrø eller gresskarfrø)
3 ss med honning (kan evt. erstattes med brunt sukker eller hvitt, hjelper brødet å heve)
6 ss matolje
1,1 l vann (varmt men ikke brennende, på lillefingeren....)
3 mellomstore gulrøtter, finrevet (ca. 4-5 dl)

Bland de tørre ingrediensene, tilsett vannet, oljen og honningen. Bland sammen i kjøkkenmaskin til godt blandet. (Kan også gjøres for hånd, men krever ekstra lenge elting.) Eltes ikke deigen lenge nok, blir brødene smulete, så minst 7 minutter til den er skikkelig klissete.
 
Tilsett gulrøttene og bland til godt blandet.  La heve i ca. 50 min.

Del deretter deigen i 3 og fordel den på tre oljede brødformer. Denne deigen er skikkelig klissete pga. all rugen og gulrøttene, så det nytter ikke å rulle den... Men brødene på den annen side blir veldig saftige. Fordel deigen på de tre formene, strø litt mel på toppen, og jevn ut brødene i formene. 


Etterhev i ca 50 min. 


Putt midt i ovnen på 200 grader celcius i 45-60 min til gjennomstekte. (Da skal brødene høres hole ut når en banker på dem.)  Begynner toppen å bli mørk før de er ferdigstekte, legg et bakepapir over ut steketiden.


Ta brødene ut av formene og avkjøl under kjøkkenhåndkle på rist. Putt i poser når nesten avkjølt, og frys de som skal fryses med en gang. Jeg pleier å tine dem i ovnen på 150 grader i 20 min, og la stå på ettervarmen i lukket ovn i ca. 20 min til. Da er brødet helt gjennomtint og akkurat som nystekt igjen...

Håper det smaker!!!

Ellas kommentar til brødene: "Mamma æ vil ha mer deilig brød!" 
Hun har selvfølgelig vært med å bake, og er selvfølgelig den som puttet alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen. Hun har også skrelt gulrøttene, og prøvd seg på rasping...

Jeg vokste opp på hjemmebakt brød, og ville alltid heller ha "kjøpebrød". Og det var kneipp den gangen...
Inntill en dag på videregående skole, at noen kommenterte hvor deilig nista mi med mammas hjemmelagde brød så ut. Jeg ble utrolig overraska, husker jeg. 
Det var en tankevekker! *smile*


Ha ei Super Helg! 
Denne skal nytes! For her er det indiansk sommer om dagen, og i morra blir det over 20 grader! Fantastisk!!!

-Ingvild-


My own juicy Carrot and Rye Bread Recipe
Can you imagine anything better than freshly baked bread straight from the oven? 
Well, Norwegians are very dependent on their bread, and usually eat 2-3 meals with it every day.
 I have lived many years in various countries abroad, and it was probably the lack of really tasty and wholesome bread that made me begin to bake it myself. 
I usually bake them without recipe, and add whatever flour types I have at hand.
 
 
One time many years ago I bought a bread with pieces of carrots in it. I still remember how juicy it was and how long it remained fresh. This was a very light bread, and I prefer to eat a bit darker bread. Since I have not managed to find a recipe for proper carrot bread, I have developped my own. And I have even written it down! It fits exactely into my Kitchen Aid baking bowl, and gives 3 molded breads. My molds are 2 liters each, but it would fit better with 1.5 liter molds, to get a little more height to the breads...

This is what you need:

450 g fine white (all purpose) flour

450 g fine rye flour

750 g coarse wholemeal rye flour

4 teaspoons salt

2-3 table spoons dry yeast

2 dl sunflower seeds (can be adjusted as desired or omitted)

3 tablespoons of honey

6 tablespoons cooking oil

1.1 L of water (warm but not burning on the pinky finger ....)

3 medium size carrots, finely grated (about 3-4 dl)


Mix the dry ingredients, add water, oil and honey. Mix together in kitchen machine (like Kitchen Aid) until well blended. (Can also be done by hand, but requires additional long kneading.) Add the carrots and mix until well blended. Kneading of the dough is very important or the breads will fall easily apart and the slices will be crumbely, so at least 7 minutes with the mashine till really sticky. 
 Let rise for approx. 50 min covered with plastic wrap to contain the moisture.

 Divide the dough into 3 parts and put it in the three oiled bread molds. This dough is really sticky because of all the rye and carrots, so it's pointless to try to roll the dough into breads.... Rather sprinkle a little flour on top, and flatten out the loaves in the molds. 
 Let the breads rice in the molds for about 50 min. covered by a kitchen towel. Put them thereafter in the mid section of the oven at 200 degrees celcius for 45-60 minutes until baked through. If the top becomes dark before it is finished, place a baking paper on to of the molds.
Let cool down out of the molds, on rails, under kitchen towels. Put into plastic bags when almost cool down, and freeze the ones that are not to be eaten within the next couple of days. 
I defrost it in the oven on 150 degrees celsius for 20 minutes, and leave it in closed oven on the after heat for about 20 minutes more, to get as good as freshly baked bread.
 
I grew up eating on homemade bread only, and would always rather have "bought bread". And back then this was a rather light bread. Really not a great bread, as I look at it now. 
 I used to think so until a day in high school, someone commented on how nice my sandwich with my mom's homemade bread looked. I was incredibly surprised, I remember!

Ella's comment to the bread: "Mom I want more delicious bread!"  
She of course helped making it, and is the one who put all the ingredients into the kitchen aid.

Have a super week-end!
Here it is fantstic Indian Summer with above 20 degrees Celsius! 
Fantastic!
 
-Ingvild-

5 comments:

Elisabeth said...

Så skikkelig gode ut:) Litt misunnelig på Kitched aid-en din,de er så fiiiine!Fornøyd med den?

Helene Orskaug said...

Mmmm! Nå fikk jeg vann i munnen! Ser kjempegodt ut:o)
Takk for oppskriften!

Heleneklem

Ingvild said...

Kitchen-aiden er super! Bollen er kanskje en smule liten hvis en baker mye brød. Får akkurat plass til 3 brød. Så hadde jeg ønsket å lage 4 brød i langpanne, så hadde det ikke gått. Men det er det eneste negative med den.

Anonymous said...

Så flink du er! Tror så gjerne det blir saftige brød av denne oppskriften. Her går det i kjøpbrød. Har prøvd flere ganger å bake selv, men barna er ikke begeistret :)

Tusen takk for de koselig kommentarene hos meg!. Klem og fin dag til deg :)

hjertemynthe said...

Mmmmmmmm, disse så lekre ut! Ble skikkelig sulten nå, disse må prøves!