Monday, October 24, 2011

Barketrær til pynt - Gjør det selv!

Bark trees - DIY

 Jeg er veldig glad i å bringe naturen inn

I like to bring nature inside








Synes det kan brukes som høstpynt
eller naturlig julepynt

I think it looks nice as Fall decoration
or as natural Christmas decoration



Da vi fikk et lass med bjørkeved i høst, hadde barken løsnet fra flere av vedkubbene.
Siden de var så fine, og kuttet i lik lengde, tenkte jeg at jeg ville spare på de tilfelle det dukket opp noe jeg kunne bruke de til.





Sånn gjorde jeg:


This is how I did:

Jeg plukket ut de 3 breieste barkene jeg hadde. I picked out the three widest pieces of bark I had.
Jeg tegnet opp hvordan jeg skulle sage trærne fra baksiden, og sagde fra baksiden. Jeg begynte fra toppen, og sagde nedover, ei linje på hver side om ganga. I drew up at the rear of the wood how I wanted it to be, and cut it with a saw. Started from the top, doing first one line on one side, then one line on the other, etc.
Jeg brukte ei laminatsag, siden det tilfeldigvis var det jeg hadde tilgjengelig, og siden den hadde små tagger... I used a laminate floor saw, since that by coincidence was what I had at hand, and since it had small jags...
Etter at trærne war sagd ut, jevnet jeg kanten ved å klippe bort never fra baksida, som saga ikke hadde fått med. I evened out the edge by cutting with scissors from the back of the trees after I had finished with the saw.


Sånne trær er veldig populære nå i høst, og selges rundtforbi i interiørbutikkene. 
Jeg så noe lignende dette i et interiørblad, men de var festet på runde skiver av tre, og var laget av en annen tresort (Fra Broste Copenhagen).
Alt jeg trengte var ved, ei sag, og hurtigtørkende lim for tre...
Ellers er det endel ting som er greit å ta med seg utenifra, før det plutselig kommer snø... And then there are som things that are great to collect from nature befor all of a sudden snow covers it all...

Ha en fortsatt god kveld!
-Ingvild-

(The black and white NY-Brooklyn Bridge photo I took the good old fashioned way, and you can see the twin towers in the back, a week before they crashed down...)


Bark trees for decoration - DIY
When we got a load of wood for fire this fall, some of the bark had detached from a few of the narrow Birch wood cubes. Since they were so nice, I decided to keep them and not burn them. - In case a project would pop up in my head.

Small trees like this is popular this Fall/Winter. And they sell them in interior stores. I saw some similar ones in a interior magazine, but from a different type of wood, and attached on round slices of wood (From Broste Copenhagen). But mine were basically for free. 
All I needed was a saw, and quick drying glue for wood.

Have a great evening!
-Ingvild-

3 comments:

Hilde said...

Så kreativt, Ingvild! Jeg har ikke sett slike barketrær før, men de var dekorative. Det naturlige er så fint :) Kjempefine som julepynt også.
Takk for instruksjonen!

Vi har noe bjørkeved i kjelleren, jeg skal ta vare på det dersom noen store barkebiter løsner.

Ha det godt.
Klem :)

englemor said...

Så lekkert!!!
ME LIKE!
Inspirerende og kreativt!

Klem fra Hilde

MøbelPøbel said...

Så fiine! Og ja, det er herlig å ta med turen inn..vi nordboere som er inne mer enn andre på de kalde årstidene:)
Takk for tipset!
God helg til deg:) Kos deg<3