Sunday, November 6, 2011

Har Nytt Oktober OG November Blomstring for første gang!

I have enjoyed blossom in October AND November for the first time!


Colchicum 'Waterlily' - også en type såkalt "høstkrokus" eller også kalt Tidløs


Dette må vel være dronninga i hagen min i hele (!) oktober! Til tross for -4 grader i midten av mnd, har den bare fortsatt å blomstre.... Nå blomstrer den på siste verset...
This must be the queen of our garden in the whole(!) month of October, despite -4 degrees celcius in the middle of the month.


Disse hadde jeg egentlig trodd at ville ha råtna eller frosset i hjel som de fleste blomsterløkene jeg planta for to år siden, helt til de titta opp mellom jorbærplantene....
I thought it had rotted or frozen to death like most of the bulbs I planted two years ago, until all of a sudden they were peaking up from in between our strawberry plants.


I fjor husker jeg at jeg var litt skuffa, fordi de var så små. Men i år har de vært mye større. Men de bør nok graves opp og flyttes til et mer synlig sted, for det var i grunnen bare flaks at jeg så de i blomst. Vi er jo ikke så mye ute på terrassen nå på denne tiden av året.
Last year I was a bit disappointed, because they were so small, but this year they have been much bigger, and a few coming out of each bulb. But I probably should dig them up and move them to a place a bit more visible, because it was pretty much luck that I saw them in blossom, since the weather isn't exactly summerish, we are not really much out on the terrace this time of year.


Jeg kjøpte de fra planteliste.net i 2009, fra Marnardal i Vest-Agder. E-mail: planter@planteliste.net. Der selges endel litt skjeldnere typer løk. Noen av de overlevde nok ikke de to veldig harde vinterene vi har hatt nettopp de siste to årene....typisk!

Klematis,  'Hageley Hybrid' Clematis


Denne har blomstra og kommet med nye blomster og knopper siden jeg kjøpte den i September, men blomstrer ikke lenger nå. Men dette er et dårlig, sneglespist og blitzherpa bilde... I et tidligere innlegg skrev jeg litt mer om Klematis.
This one has blossomed since I bought it in September, but now it is over... I wrote a bit more about Clematis in an earlier piece.


Natt og dag dukker opp rundtforbi, og tåler frost bra....
Night and day is still popping up here and there, and takes frost well.


Asters
Har noen forskjellige typer som ble kjøpt i blanding fra Bakker i vår. Dette er den siste sorten som begynte å blomstre i oktober, og det er mange knopper enda.
I have a few different types that was bought in a mixture from Bakker this spring. This is the last type that started its blossom in October, and there are still lots of buds.




Slik så disse ut i månedsskiftet okt/nov. De begynte å blomstre såvidt i forrige månedsskifte.
This is how this type looked like in Oct/November. They barely started its blossom a month ago.



Denne typen Asters begynte først å blomstre, og sånn så den ut i begynnelsen av oktober. Den er ferdigblomstret. This type og Aster first started its blossom, and this is how it looked in the beginning of October. It has finished its blossom by now.



For noen flere oktoberblomster i hagen min, se dette innlegget. Men både floksen og fresiaen tok ikke nattefrosten i midten av oktober særlig godt....
For some more October flowers in our garden, look here. But both the Phlox and the Fresia didn't take the night frost in the middle of October pretty well...


Ha ei Kjempefin Søndag!
Have a Super Sunday!
-Ingvild-

6 comments:

Martes atelie` said...

Herlig å ha blomster til langt ut på høsten.
Anng. juletreet i tre. Det var også det første jeg tenkte. Dette kan jeg lage selv....så får vi se da. Om tiden strekker til. ;)
Fin Søndag til deg.

Anonymous said...

Så mange flotte høstblomstrende!! Det skal jeg se å finne flere av til neste år :)
Den Krokusen var bare utrolig vakker!!
Ha en fin søndag :)

Inger Marie said...

Hei Ingvild:)
Takk for din kommentar:)
Og din Tidløs vra jo bare kjempelekker!!
Fører den opp på ønskelista mi:)
God søndag til deg:))

Love Peace Pionies said...

nydelig!
du så kule de barjuletreea var!!
klem fra meg

EllenSand said...

Takk for hyggelig kommentar og velkommen som følger. :)
Det er mye som blomstrer her også fremdeles. Det er i grunn litt skummelt, for sånn skal det jo ikke være.
Jeg har tittet litt rundt hos deg og ser du lager masse fint du også.
Ellen :)

Hilde said...

Det var imponerende til blomstring i hagen din fortsatt, Ingvild :)
Tidløsen var helt nydelig!

I hagen min er alt nå så og si ferdigblomstret, bare noen få asters igjen.

Ha det godt :)