Sunday, June 19, 2011

Hjertelig Velkomst!

Endelig begynner det å se mer presentabelt ut ved inngangen vår! Og endelig har jeg fått lagd et skilt på hvem som bor i huset vårt. Jeg hadde samlet noen ting etterhvert, som jeg hadde lyst til å henge opp ute på veggen ved siden av døra. Men det er en murvegg, og begynte å bli veldig skeptisk til å borre så mange hull i veggen...Så derfor ble det denne løsningen, og synes resultatet ble bedre enn jeg hadde forestilt meg.

Bjellen kom jeg tilfeldigvis over på Hødnebø (mannen synes den er litt 'tacky', men jeg synes den passer fint her vi bor, som er litt landlig), termometeret er fra Clas Ohlson, samt planken, og det søte Værstasjonskiltet fra Janne's (også litt 'tacky' i følge mannen....). Planken som er i furu, ble først kvistelakket, og deretter beiset med rester av Baron oljebeis i farge Seterbrun - som jeg hadde som en rest. (Hadde jeg hatt en gammel planke eller drivved som var like stor som denne, hadde jeg nok heller brukt det.....men på den annen side ville det nok blitt vanskeligere å male på skrift, da.)
Så malte jeg på tekst hvor jeg brukte en rest av Jotuns oljemaling tre og panel i farge lys antikk, og deretter skrudde fast de forskjellige elementene. 
Skriften ble først kladdet på et ark, for å finne ut hvor stor jeg trengte den. Deretter lagde jeg linjer med blyant på planken der jeg skulle skrive, samt en annen hjelpelinje på den generelle høyden av bokstavene. Deretter skrev jeg bokstavene med blyant på planken, for så å male skriften med tynn pensel (kjøpes på hobbyforretning eller f.eks. Clas Ohlson) oppå. Brukte spiss rund pensel i tykkelse 6 på velkommen, og 4 på navnene i de penslene jeg hadde, men kunne godt brukt en litt tynnere på navnene. Det er spesielt viktig med kvalitetspensler når en maler skrift, hvis en skal klare å få det fint til.
Nå gjenstår det bare å få den montert på veggen.... Men vi trenger ei lampe også, så lurer på om dette kanskje kommer til å drøye litt... Kjenner jeg oss rett... *smile*










God Søndag!

-Ingvild-

A Warm Welcome
 Finally, it begins to look more presentable at our entrance! And finally there is a sign of who live in our house. I had gathered a few things over time,that I wanted to hang on the wall next to the entrancedoor. But since the wall here is made from cement, I was very skeptical to drilingl so many holes in the wall ... So that is how I ended with this solution, and the result was better than I had imagined in advance.

The bell, I came across at Hødnebø, the thermometer and the wooden plank is from Clas Ohlson, and the adorable weather station sign is from Janne's at Skarpengland. The plank is pine, and was stained in a dark brown/black exterior stain after the branch markings had been covered with lack. The text I painted the with a interior oil paint for wood in the color light antique (after having first made lines to write on with a pensil, and thereafter written the text first with a pencil), and thereafter screwed on the different elements. Now it remains only to have it mounted on the wall .... But we need another outdoor lamp too, so I wonder if this might take a bit of time...

Have a great Sunday!

-Ingvild-

6 comments:

Marianne said...

Ser det er laget fin plass etter Daniel til et navn til ;-)

Ingvild said...

Hihi...Mannen vil ikke ha flere...Så prøvde å gjøre det ganske diskret, tilfelle rottefelle... Men den som vil se det, ser det.....:)

Kristin said...

Fint! Og tøff værstasjon, hehe..

Ingvild said...

Hehe...Liker også værstasjonen veldig godt. Har sett den i dobbel så stor format også, men den lille passet meg bedre.

... said...

Så fint det ble, Ingvild. Kreativt! Og værstasjonen var artig, ja :)
Klem

Lene fra Lillehammer said...

Hei på deg og takk for at du tittet innom meg! Du skal nok se at peonene dine vil komme, men de er litt trege. Jeg har måttet vente et par år jeg før jeg fikk se en del av de i blomst, to år som definitivt var verdt å vente på. Jeg håper de går bra og at de ikke visner helt for deg da, jeg tror ihvertfall at de vil komme etterhvert.
Klems!
PS: