Wednesday, June 1, 2011

De Deiligste Syriner - En SMAK av Sommer!


Nå står Syrinene i hagen i full blomst og lukter herlig! Og etter jeg har kuttet av en diger bukett, og plassert i vaser rundt forbi i huset, har lukten også spredd seg i hele huset! 


Den enorme Syrinbusken som rekker helt opp til midten av annen etasje av huset, må jeg si var en stor bonus ved hagen! Så den skal ikke jeg ta æren for! Den må nok klippes godt nå etter blomstringa, for jeg rekker nesten ikke opp til noen av blomstene - på tide å få de litt lenger ned! Jeg prøver dessuten å gjøre den breiere i den ene retninga vet å flytte bort avleggerne som popper opp av jorda rundt busken. Det er også to ganske små Syrinbusker på baksiden av huset - også lilla, og de har fått litt blomster i år for første gang. Er det noen som har noen hvite Syriner og vil bytte litt avleggere???? Da er det bare å si ifra!


Og Syriner er faktisk spiselige! Det fant jeg ut i fjor, men da var Syrin sesongen allerede over.... Og det er mye de kan brukes til. Jeg har undersøkt litt, og selv om det ikke var flust å velge mellom, endte jeg opp med et lite utvalg;
En kan ha de som kakepynt - friske eller sukkerglaserte. Eller hva med en syrin sorbet, syrin muffins eller syrin panna cotta??! 
Jeg har ikke fått prøvd ut disse selv enda, men har spesielt lyst til å prøve ut muffinsene og sorbeten. Det går også an å lage syrin vin! 


Har du Syrin blomstene stående over natten i kjøleskapet i vannkaraffelen, smaker vannet blomstrende! 


Syriner er også kjempesøte i isbiter - og Ella elsker dem! 
Du kan også ta kronbladene i en kopp te, og helle kokende varmt vann over, og la stå å trekke i noen minutter. 
De er dessuten gode å blande i salaten! Eller hakket oppå f.eks. Ricotta ost eller Philadelphia ost.


De holder seg ikke pene særlig lenge i vasen, men hvis du klipper opp stilken litt, så kan du hjelpe de til å suge opp mer vann og dermed vare litt lenger. Et annet lite triks er en liten kork med klorin blandet med vannet i vasen. (Det gjelder i grunnen for alle blomster hvis du ikke har blomsternæring, og fungerer i prinsippet som formalin.....).




En forsmak av Sommer, bokstavelig talt!

 Og PS! Jeg deler velvillig ut Syriner til folk som stikker innom!




 Nyt langhelga med de deilige varme dagene!

-Ingvild-


Kanskje du også vil like:
Kreativ Lycke: Syrin Muffins Dag!



The Most Delicious Lilacs - A taste of Summer!
 
Now the lilacs in our garden is in full bloom. They smell wonderful! And after I have cut a huge bouquet and placed in vases around past the house, the smell has also spread throughout the house! The enormous Lilac bush in our front garden, probably 30 years old like the house, reach right up to the middle of the second floor of the house, and I must say that it is a big bonus with this garden! It must be cut well now after blossoming, for I hardly ranks up to any of the flowers - time to get those little further down! I try also to make it wider in one direction knows how to move away branches of that pops out of the ground around the bush. There are also two small Lilac bushes in the back garden of the house - also purple, and they've got flowers this year for the first time. 

Does anyone have some white lilacs and will exchange little offshoots?? Just let me know!
Lilacs do not look pretty for very long in the vase, but if you fringe up the stem a bit, you can help them to absorb more water and hence last longer. Another little trick is a small cap with chlorine mixed with water in the flower vase. (You can basically use it for all flowers if you do not have flower nutrient, and it works in principle as formalin .....).

And the lilacs are actually edible! So they can also be used to decorate cakes - fresh or sugar glazed, or in ice cubes and in a jug with water; leave flowers overnight with water in a jug, it tastes deliciously refreshing! Or what about in a cup of tea? It is also great to mix it in a green salad! Or as a topping on Ricotta or other cream cheese.
Or what about a lilac sorbet, lilac muffins or a lilac lilac panna cotta??!


A real pre-taste of Summer, litterally!

And by the way, I happily share my Lilacs with people who stop by!

-Ingvild- 



Maybe you'll also like:
Kreativ Lycke: Syrin Muffins Dag! 
(Lilac Muffin Day) 

 

9 comments:

Anonymous said...

Fantastiske bilder, og mange gode ideer til bruk av syriner, en god langhelg til deg og dine også <3 Hilsen Marit

Kristin said...

Ah...sukk! Nyydelig!!

Ingvild said...

Takk! Ja Syriner er bare kjempenydelige!

Lena said...

Jeg kunne godt tenke meg en avlegger, men jeg har desverre ingen å bytte i.....

Ingvild said...

Jeg skal selvfølgelig holde av noen til deg likevel Lena! :) Men bare så du er klar over det så tar det noen år før det kommer blomster på de!

... said...

Hei Ingvild :) Takk for besøk på bloggen min og hyggelig kommentar.

For en vakker hage du har! Syrinene er flotte nå, og duften er fantastisk. Jeg visste ikke at det var så mye man kunne lage av syrinblomster. Jeg har lest om syrinsaft (tror det var i Hagen for alle), og syrinvin, men aldri prøvd å lage. Lekkert med syrinblomster i isbiter :)

Ang. storkenebb så finnes det mange forskjellige typer. De er ganske lette å dyrke frem fra frø, og de fleste blomstrer allerede første året. Jeg har kjøpt frø på nettet fra Chiltern Seeds i England, og på impecta.se.

Fin blogg du har, jeg kommer gjerne tilbake!
Ha en flott langhelg :)

Ingvild said...

Tusen takk Hilde for hyggelige kommentarer, og for hjelpa!

Monstermønster said...

Syriner har lenge vært planen om jeg får hage, og i juli får vi hage med hus.Hurra!

Ingvild said...

Jeg var også overglad når vi fikk egen hage for snart to år siden. Tok litt av med blomsterløk, før jeg egentlig visste hva som fantes av planter i hagen....hehe. Veldig gøy med hage!