Saturday, August 20, 2011

Mine Kala i Full Blomst

Knollene til disse nydelige hvite Kalaene (Calla Zantedeschia) fikk jeg faktisk GRATIS av en utrolig snill, tidligere arbeids kollega. Jeg har fått de fint til, men jeg tror at hun nok har ekstra talent for de. For hun får mange flere blomster på de enn jeg klarer å få... De første blomstene begynte å komme i midten av juli. Mens den har vel hatt flest blomster i begynnelsen av august.
De har uansett vært veldig frodige, bare ikke med så voldsomt mange blomster. Så til neste år prøver jeg med enda mer gjødsel, og noen av de har nok trengt mer jord rundt. I den ene potta har jeg nå 9 blomster som blomstrer, og det er den med flest i. Denne er nok den som har mest jord innimellom knollene. De andre er det betraktelig færre i, men de har nok også færre knoller i.

Jeg plantet de først i potter som jeg hadde inne til frostfaren var over, og så blei de satt ut.


De som hadde de minste pottene, plantet jeg flere av dem om i større krukker. Så den som har ni blomster i består av opprinnelig 4 mindre potter (med ca. 2 knoller i hver) som ble planta om. Jeg har beholdt alle i krukker, og ikke plantet noen over i blomsterbeddet, siden det er det hun jeg fikk de av har gjort, og da har de blitt veldig flotte. Og jeg har vanna de nesten daglig på soldagene siden de drikker mye. De trives i fuktig/våt jord , og ukentlig gjødsling har de fått. Men kanskje de burde hatt mer. Dreneringen trenger ikke være spesielt god, siden de godt kan trives i sumpområder. Så her trenger en ikke være redd for at de skal drukne i pottene hvis det er en periode med mye regn. De kan stå i sol eller skygge, så lenge det er lyst. 
Uansett er bladene veldig dekorative, og gir hele terrassen en tropisk stemning *smile* i år. 

 
Før frosten kommer skal jeg kutte de ned, og grave opp knollene, tørke de, og spare de til neste år. (De skal stå tørt, mørkt og kjølig, men tåler ikke frost).



Ha en Super Helg!
-Ingvild-


Kanskje du også vil like:



My Calla Zantedeschia in Full Blossom
The tubers of these lovely white calla I actually got for FREE from an incredibly nice, former working colleague. They've been a success, but I think that the woman I got them from have an extraordinary talent for them. For she is able to get many more flowers on them than I do... The first flowers started to appear in mid-July. While probably the most intense blossom has been in early August.
They have anyway been lushious, just not with such big amount of flowers as my friend. So next year I'm trying with more fertilizer, and some of the plants probably needed more earth around the tubers. In one pot, I have now 10 flowers that bloom, and that is the one with the most flowers. And it is probably the one with the most earth in between the tubers. The others pots have far fewer flowers, but they probably also have fewer tubers.
I planted the first in pots that I had inside until frost danger was over, and then they were they put outside. It is recommended to keep it inside in sunshine as long as possible, but I didn't have space.
Those who had the smallest pots, I planted several of them in larger pots. So the one that has ten flowers originally consisted of four smaller pots (with approx. 2 tubers in each). I have kept all them in big pots on the terrace, and not planted any of them in the flower bed. This is also what my friend did. And I have watered them almost daily on sunny days because they drink a lot. They thrive in damp/wet soil, and I have given them a weekly fertilization. But maybe they should have had more. The drainage need not be particularly good, since they may well thrive in swampy areas. So here need not be afraid that they will drown or rot if there is a period of heavy rain. They can stand in the sun or shade, as long as it is light. Mine were standing sunny or partially sunny.
Anyway, the leaves are very decorative, and gives the whole terrace a tropical atmosphere * smile * this year.
 
 Before the frost comes I'll cut them down, and dig up the tubers, dry them, and save them for next year. (They should be stored in a dry, dark and cool place, but can not tolerate frost). 
 
Have a great weekend!
-Ingvild-


You may also enjoy:
Pre-culturing of Beautiful Calla Zantedeschia:

10 comments:

MissMette said...

Nydelig blomst, Ingvild ღ
Ønsker deg en flott helg
Klem fra Mette

Lene fra Lillehammer said...

Hei du! Det som er så morsomt med å kjøpe frø og så selv er at du kan oppnå å mange stauder i hagen som du ellers ikke får tak i som vanlig staude på gartneriet. Og frø er lurt å kjøpe fra utlandet da de er en del billigere. Egentlig er det heller ikke så stor jobb å så selv dersom man vil gjøre det på den enkle måte. Bare å så frøene i potter med såjord, vanne jorden litt, legg over fiberduk og plasser de ute og la de stå ute under vinteren.
Klems...

Ingvild said...

Har sådd både solhatt og 2 slag valmuer i år, og gjort det inne, for deretter planta de om til potter, og så hatt de ute. Synes det er litt styr, men har aldri prøvd å gjøre det over vinteren ute! Veldig interessant!

Lene fra Lillehammer said...

Bare for å opplyse, denne metoden gjør jeg bare på staudefrø men det går sikkert an å gjøre det på sommerblomster også. For tar man feks. valmuer dukker de jo opp sommer etter sommer da de har frøsådd seg på høsten og da ligger jo frøene under snøen om vinteren.
Men når det gjelder staudefrø er det en del som trenger en kuldeperiode for å i det hele tatt spire og det er ingen fare å gjøre det på alle frø. Det enkleste er å kjøpe såjord, fylle i potter å gjennomvanne de. Deretter er det bare å så i vei. Jeg dekker nesten alltid med et tynt lag med såjord på toppen også og vanner litt igjen. Jeg bruker sånne grønne fruktkasser som de har på butikken (de får du kjøpt superbillig) og setter pottene i de. Legger over hvit fiberduk og bare setter de ut. Pleier å vente til det blir litt kjøligere i luften før jeg gjør dette for å være sikker på at frøene ikke rekker å spire, evnt. sette kassene i skygge.
På våren kan du ta av fiberduken og bare la de stå der de står, evnt. flytte de på en solrik plass, men da må du passe på å holde pottene fuktige slik at jorda ikke tørker. Etterhvert skal du se at det dukker opp spirer både her og der. Og etterhvert som det blir fult i potta, må du få priklet de slik at de ikke har det trangt.
Den litt arbeidskrevende versjonen bruker jeg ettersom jeg er så heldig å ha et anneks som jeg kan ha som spirerom. Jeg har heller ikke noe drivhus men dersom du har et lyst rom ledig i huset og et lysarmatur trenger du ikke drivhus.
Jeg lar ihvertfall frøene stå ute til sånn ca rett etter jul. Deretter setter jeg de inn under lysarmatur men med ikke så altfor høy temperatur (ca. 13 varme kanskje). Da vil frøene begynne å spire etter en liten stund. Jeg lar pottene stå på undervanningsbrett slik at de holder seg fuktige hele tiden. Men den store og krevende jobben kommer på våren for da må spirene herdes. For ettersom de har stått inne hele vinteren tåler de ikke sol og vind så godt så da må de herdes forsiktig ute (noen timer hver dag uten direkte sol). Dette gjør jeg kanskje et par uker før jeg til slutt bare lar kassene stå ute hele døgnet, men med uten altfor mye direkte sol.
Så som du skjønner er dette ganske mye mer krevende og gjøres kun fordi jeg får etablerte spirer raskere. Men dersom du ikke har så altfor mye tid til overs ville jeg anbefalt den første metoden for da slipper du hele den herdingsprosessen.
Håper dette var forståelig, ellers er det bare å spørre vettu.

Ingvild said...

Tusen takk Lene for så utfyllende info! Kanskje jeg prøver meg på utemetoden, selv om jeg synes det er fort gjort at de unge spirene tørker opp....
Men en får seg en haug med blomster til en billig penge, og det er gøy når en får det til:).
Klem

Lene fra Lillehammer said...

Nei, dersom det ikke har vært blomstring på valmuene og det ikke er noe frøhus der så vil den jo ikke frøså seg. Men dersom du får det en gang kan det være lurt å fjerne ihvertfall noen av frøhusene før de blir tørre å åpner seg ellers vil du få tusenvis av valmuer for jeg skal love deg at det finnes mange frø i en frøkapsel.
Valmuefrø pleier jeg, forøvrig, å bare blande med litt blomsterjord og deretter kaste det her og der i bed hvor jeg vil ha de. Dette gjør jeg tidlig på våret slik at de rekker å komme i blomst. Litt vanning er også greit når du har gjort det.

Ingvild said...

Det er ikke tegn til blomsterstengel i det hele tatt på valmuene, og jeg fulgte bruksanvisningen på pakken, og sådde i mai:). Så veldig trist hvis det ikke blir noe av disse. Prøvde å så de rett i beddet i fjor, men da var det ikke tegn til spire i det hele tatt, for jorda tørka nok bare opp altfor fort..

... said...

Imponerende flott kala! Den ser frisk og frodig ut, og så nydelige blomster. Jeg synes også de prikkete bladene var stilige.
Kalaen ser ut til å trives hos deg :)

Ha en fortsatt god søndag :)

Wenche said...

Så flotte Callaer du har Ingvild :-)
Tenkte jeg skulle svare på spørsmålet ditt her i stedet for på min egen blogg.

Hvilke sorter er det du har sådd av orientvalmue?

Hvis det er Orientvalmue (Papaver orientale) du har sådd har jeg aldri hatt blomstring på dem første året de ble sådd. Som du ser i bloggen har jeg flere sorter, både innkjøpte og noen jeg har sådd selv. Til nå har jeg aldri opplevd at disse har selvsådd seg i bedet, mens derimot P. somniferum (de ettårige) sprer seg som bare det.

Som sagt, hvis det er orientvalmue skal du bare ta alt med knusende ro og se frem mot blomstring neste år. Siden dette er en staude (med pelerot) vil den helt klart klare seg på din kant av landet :-) Siste gang jeg sådde valmuer satte jeg de små frøplantene ut i "barnehagen" (pallekarmer) om høsten og året etter blomstret de kjempeflott.

Lykke til med valmuene :-)

Ingvild said...

Tusen takk Wenche! Ja det er Orientvalmue (Papaver orientale). Så da har jeg et håp!