Wednesday, October 12, 2011

Bukse med Sommerfugllommer



Pants with Butterfly Pockets
 

Og denne blei, som kanskje tittelen antyder, sydd til Ella...
Det kan nemlig ikke bli feil med sommerfugler til 3-4 åringer!

Like indicated, this is girlspants sown for my daughter Ella. 
You really can't go wrong with butterflies for 3-4 year old girls!



Litt stor enda...
Stoffet er fra Stoff og Stil, babycordfløyel (men kjøpt tidlig i vår), som er lett og sy i, og deilig å gå med. 
Brukte ikke buksemønster her heller, og det burde jeg kanskje gjort, for synes den blei litt vel posete oppe. 
Strikk i livet og nede i beina. 
Veldig praktisk for voksende barn!
Og ikke minst lett å sy...

A bit big still...
The material is from Stoff og Stil, baby corderoy (bought early in the spring). It is both comfortable to sow in this material, and comfortable to wear.
I didn't use a pants pattern this time either (that is, just a self made one), but I probably should have, because it came out a bit too baggy at the top part.
Rubberband at the waist and around the ankles.
Very practical for growing children!
And nver the less easy to sow....
Sommerfugler applikert på bak med siksakk og rett søm, og sommerfugllommer foran. Butterflies applied at the bak, and butterfly pockets in the front.


Voksetips: Har laget buksen ekstra lang i beina (ca 10 cm), og foldet den inn rett over strikken nede i beina, og sydd en søm. Så ligger det ekstra stoffet på innsiden, og det går ikke an å se at det er der, og når hun har vokst seg nesten ut av buksa, sprettes sømmen opp, og buksa kan brukes enda en sesong.

Growth tip: I made the legs extra long (approximately 10 cm), and folded it in right above the lining for the rubber at the bottom of the legs, and sew a seem from the inside of the pants. This way the spare length will be waiting on the inside of the pants, and from the outside you can't tell it is there. When the child almost grows out of the pants, you remove these stiches, and the pants can be worn for another season.

Det ekstra stoffet ligger bak akkurat på grensa mellom det lilla og det rosa stoffet. The extra length of the fabric is hidden behind at the border of the purple and the pink fabric.


Sånn lagde jeg sommerfugl-lommene:
This is how I made the butterfly pockets:

Jeg klippet til to firkanter i ca. 13x13 cm, og rundet av hjørnene. I cut two squares approximately 5,5 inches big, and rounded the corners.

Jeg tegnet en linje på midten av hver firkant med stoffkritt. I drew a line in the middle of each sqare with fabric marking chalk. (or whatever it is called....)

Midt på denne linjen la jeg ca. 5 legg/folder, som jeg sydde over med en bred søm. In the middle of this line I made approximately 5 folds, that I sew across with a wide seem.

På toppen av lomma brettet jeg ned en dobbeltbrett, of sydde oppå den med rett søm. På resten av lomma brettet jeg kun inn en gang mens jeg festa lomma på buksa med nåler, og sydde over med rett søm med stinglengde under 1,5 for å unngå rakning. At the upper part of the pocket I folded down twice, and sew with a straight seem. On the rest of the pocket I only folded once while attaching the pocket to the pant with needles, and used a straight seem with stich length of less than 1,5 (mm?) to prevent it from unravelling.
Ferdigsydd sommerfugl-lomme, med små rette sting langs kanten og sikksakksting innafor-mer for dekorasjon. Ready sown.        
Sommerfugler sydd på bak på buksa. Two butterflies sown at the back of the pants.


Ha en Fin Onsdag!

Have a Fine Wednesday!

-Ingvild-

6 comments:

Ragnhild said...

Det blei veldig bra, masse lure ideer :)

Hilde said...

Så kreativt! Superfin og fargerik bukse :)

Takk for at du følger med meg videre, Ingvild, det er kjempekoslig :)
Klem

Line said...

Du er råflink!

Martes atelie` said...

For en herlig bukse. Oser av kreativitet;)
Anng. kakeoppskrift brukte jeg denne: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Dronningen+av+Saba+sjokoladekake/12088040?ReturnUrl=%3fSearch%3dDronningen%2bav%2bSaba

Tok krem, sammen med jordbær i mellom kaka og toppingen. Deretter litt jordbær på toppen.

Mia said...

Vilka friska byxor du har sytt, äkta skaparglädje minsann. Fräsha färger och kul detaljer. och smart, med dom extra tio cm :)

Anonymous said...

Så flink du er å sy! Den så veldig deilig ut. Smart å ha lagt vokse-legg inn! Har også så lyst å sy, men kan forferdelig lite om det. I tillegg er maskinen ikke er helt god. Har litt stoff liggende og i går lånte jeg bok på biblioteket med oppskrifter og mønster på dukkeklær,, får se om jeg tar fatt :))
Takk for koselige kommentarer. Det setter jeg stor pris på :)
Klem og god helg :)